אסטרטגיה וביטחון בראייה ישראלית ובינלאומית

05.08.2024
11:30 - 13:00
01| מו"ר חיפה

אסטרטגיה וביטחון בראייה ישראלית ובינלאומית

סילבוס:

75 שנים לאחר קבלת עצמאותה מתמודדת ישראל עם לא מעט איומים ביטחוניים לצד סדרה של אתגרים אסטרטגיים ומדיניים בסביבה מזרח תיכונית דינמית ומשתנה. מתקפת הטרור שביצע חמאס באוקטובר האחרון ביישוביי הנגב המערבי ממחישה זאת יותר מכל.

בסדרת הרצאות זו, נעסוק בסוגיות האסטרטגיות והביטחוניות עימן מתמודדת ישראל תוך התאמת התכנים בהתאם להתפתחות המציאות.

 

1.     50 שנה ויום: קריסתה של תפישת הביטחון הישראלית (8.7.2024) – יובל שנים לאחר ההפתעה האסטרטגית של מצרים וסוריה, עם פרוץ מלחמת יום כיפור, ישראל מצאה את עצמה מופתעת בשנית. מהן הסיבות לכשל האסטרטגי ולקריסתה של  "הקונספציה" הישראלית שאפשרו את מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר?

 

2.     לבנון: הצורך לשנות את המציאות בגבול הצפון (15.7.2024)- הלחימה בעזה הביאה עמה מיני- מלחמה אינטנסיבית ויום יומית בין צה"ל לחיזבאללה לאורך הגבול הלבנוני. מהם מנופי הלחץ שישראל צריכה להפעיל על מנת לייצר שינוי במציאות לטובת חזרתם של התושבים המפונים הישראלים לבתיהם בהקדם?

 

3.     טורקיה: נורמליזציה 2022, סוף? (22.7.2024) תהליך הנורמליזציה ביחסים בין ישראל לטורקיה שהושלם לפני כשנה הגיע לנקודת משבר עם פרוץ המלחמה בעזה. האם התקפותיו הברוטאליות של הנשיא ארדואן על ישראל לצד גל אנטישמיות חסר תקדים, הפוקד את טורקיה, יביאו סופית לקץ היחסים בין המדינות?

 

4.     ישראל ומצרים ביום שאחרי המלחמה (29.7.2024) – נוכח חוסר הבהירות בנוגע לעתידה של עזה ביום שאחרי המלחמה, מסתמנים פערים בעמדותיהן של ישראל ומצרים. כיצד ניתן יהיה לגשר עליהם?

 

5.     איראן: פירמידת הטרור (5.8.2024) – אחת מדרכי המאבק של איראן בישראל היא באמצעות הוצאת פיגועים נגד יעדים ומטרות ישראליות ויהודיות ברחבי העולם. כיצד פועל מנגנון פיגועי חו"ל של איראן?

 

6.     הגרעין האיראני: "מדינת סף" (12.8.2024) – לאחר שהפכה לאחרונה ל"מדינת סף" עולה השאלה האם יש ביכולתה של איראן לבנות נשק גרעיני בו תוכל לאיים על מדינת ישראל? מהן הסכנות הטמונות ממהלך שכזה, והאם ביכולתה של ישראל להכיל מצב של אובדן האקסקלוסיביות הגרעינית במזרח התיכון?

 

7.     ישראל וארצות הברית לנוכח המערכה בעזה (19.8.2024) – התמיכה של ממשל ביידן במערכה הצבאית של ישראל בעזה היא בלתי מסויגת מהרגע הראשון. מהם הגורמים שעלולים לסדוק את התמיכה האמריקאית הקריטית להמשך הלחימה, וכיצד על ישראל להתגבר עליהם?

 

המרצה: יריב פלד – חוקר מומחה לענייני צבא, ביטחון ואסטרטגיה, התכנית ללימודי ביטחון ביה"ס לממשל באוניברסיטת ת"א. 

מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 11:30 עד 13:00.