מסעות מעצבי תודעה – יורם פורת ואילן זיו

22.01.2024
09:30 - 11:00
01| מו"ר חיפה

מסעות מעצבי תודעה
סילבוס:
הרצאות המעניקות הכרות עם מבחר תרבויות עולם ויוצרת פסיפס מרתק של תבונת האדם, דרכי חייו המגוונות, וחיפושו אחר משמעות.
באמצעות מחקר מעמיק, תצלומים גאוגרפ יים ושילוב קטעים מסרטים תיעו דיים ומסרטי קולנוע מרחבי העולם, שוזרים המרצים חוט המקשר בין תרבויות האדם בזמנים ובמקומות שונים על הפלנטה.
אלו הרצאות סוחפות המלוות בהמחשה ויזואלית מרגשת, ובסיפורים עוצרי נשימה.

במהלך ההרצאות יבוארו תהליכים היסטורים וחברתים הנוגעים לתרבויות, תוך כדי התייחסות לביטויי אמנות, למיתוסים, ולחיפוש אחר תובנות חיים שאותן ניתן לאמץ גם בחיינו שלנו.

1 . מסע אל מקורותיו הנסתרים של חג האורים– מרצה יורם פורת (8.1.24)
החנוכייה שכולנו מכירים מבוססת על המנורה שהיתה מוצבת בימי קדם במשכן ובבית המקדש. המנורה הפכה לסמלו המרכזי של העם היהודי ויחד עם ענפי עץ הזית היא ניצבת בלב סמלה הרשמי של מדינת ישראל . כולנו חונכנו על ברכיו של "נס פך השמן", אולם מסתבר שהמיתוס הזה התווסף לחג רק מאות שנים מאוחר למרד המקבים. האם היתה מנורה אחת או כמה? מה פשר דימיונה לצומח? מדוע משולבת חשיבות גידול עצי הזית והפקת השמן במסורת חג החנוכה? כיצד השפיעו פולחני אור של עמים אחרים
על חג החנוכה?
2 . סרי לנקה – האי הזוהר : מרצה אילן זיו (15.1.24)
בהרצאה נערוך היכרות עם האי שנחשב לאחד היפים והמגוונים מאיי העולם . נכיר את בעלי חיים והצמחייה הייחודית לסרי לנקה , כולל הלטאות יוצאות הדופן המהלכות בחופי האי. נבקר באתרים המקודשים של האי, ונכיר את האמונות והמנהגים של האוכלוסייה הבודהיסטית וההינדית. זהו אי שבו צמחו ממלכות חזקות שהותירו שרידים ארכיאולוגים מרתקים, טבע בראשיתי, מטעי תה ירוקים על מדרונות ההרים, כפרי דייגים בהם עדיין פועלים הכפריים בשיטות המסורתיות של עיבוד הדגים.
3.  ארץ ההימליה – מרצה יורם פורת (22.1.24)
הימצ'ל פרדש היא מדינת ההימליה של הודו. הימצ'ל מהווה יעד תיירותי חשוב בשל נופי ההרים עוצרי הנשימה שבה ומסלולי הטרקים המגוונים. בהרצאה נגיע אל עמק ספיטי, אזור בודהיסטי מדברי מרתק ומבודד, וממנו נצא לטרק הרפתקני חוצים רכסי הרים, קרחונים, ונהרות שוצפים אל שדות פרחי הימליה יחודיים ואל עמק פרווטי המיוער שמעיינות חמים מפכים בו. בהמשך נבקר בעירו של נוח ההודי ממיתוס המבול ההינדי, הלא היא מנאלי, ובחבל דהראסאלה שם שוכנת הממשלה הגולה הטיבטית ומרכז בודהיסטי
מרתק.
4. או סקנדל או קרנבל –קרנבלים בעולם – מרצה יורם פורת (29.1.24)
בהרצאה נעסוק בקרנבלים ופסטיבלים ברחבי העולם כתופעה אוניברסלית. החגיגות מבטאות בתרבויות רבות את השינויים המחזוריים בטבע ובעונה החקלאית. החוגגים עוסקים בפעילות רוחנית דתית מיסטית, או שפשוט פורקים עול ויוצאים מהשגרה העגומה לחגיגה של הנאה ושילהוב יצרים, תוך כדי לקיחת זהות אלטרנטיבית באמצעות התחפשות או מסיכה. נבקר בקרנבל הנוצרי באולינדה בברזיל ובקרנבל הפגאני באי סרדיניה. בספרד נשתתף בקרנבל הססגוני באיים הקאנריים.
5. בוליביה – ארץ שלושת העולמות – מרצה יורם פורת (5.2.24)
בוליביה נחשבת אחת המדינות העניות ועם זאת אחת המעניינות והמגוונות בדרום אמריקה היות והיא כוללת גם את הרי האנדים גם את המדבריות וגם את הג'ונגלים. נבקר בדרך המוות המסוכנת המחברת את הבירה הגבוהה לה פאס עם ג'ונגל האמזונס וביצות הפמפס. נדרים אל מכרות הכסף המצויים באחת הערים הגבוהות בעולם פוטוסי, שאלילי מיכרות מצויים בהם, ונחצה את מדבר המלח של אויוני, מדבר המלח הגדול בעולם בואך למדבר אטקמה שעל הגבול הצ'יליאני, המדבר הצחיח בעולם בו לא ירד גשם 400 שנים.
6. אלבניה – ארץ הנשרים ואנשי הכבוד – מרצה אילן זיו (12.2.24)
אלבניה היא ארץ אירופאית איסלמית מסורתית שהשלטון הקומוניסטי גרם לזמן בה לקפוא מלכת. בהרצאה נספר את סיפורו של עם שעבר מידי דיקטטור לידי המאפיה. עם זאת נמצא באלבניה טבע מופלא, מסורת וערכי אירוח וכבוד. זו ארץ של הרים גבוהים, קניונים עמוקים החורצים את הארץ, חופים ים תיכוניים אגמים ומעיינות. האלבנים הם עם מוסלמי סובלני, שבו מספר לא מבוטל של חסידי אומות עולם שהגנו על שכניהם היהודים מפני הנאצים.
7. סרביה – על הדנובה – מרצה אילו זיו (19.2.24)
מהעיר בלגרד המצויה על החיבור שבין נהר הדנובה ונהר סאווה נצא אל הרכבל הארוך באירופה. סרביה היא קוקטייל צבעוני ומרהיב של הבלקן, שער ברזל, כפר עץ, ובית פרחים לצד ערים תוססות, תרבות עשירה מוסיקה קצבית ומאכלים מסורתיים. סרביה משתרעת לאורך נהר הדנובה, וניתן למצוא בה טבע ואטרקציות תרבותיות מרתקות. העם הסרבי שהנהיג את הרפובליקה של יוגוסלביה נאלץ לאבד את בכורתו ולהתמודד עם השינויים שנובעים מהתפרקות הרפובליקה.
המרצים: יורם פורת ואילן זיו – מרצים, ובמאים וצלמים של סרטי טבע וסרטים דוקומנטריים.
מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 9:30 עד 11:00 .