סין המִשְתָנָה, מקיסרות למעצמה – זאביק רילסקי

04.12.2023
11:30 - 13:00
01| מו"ר חיפה

סין המִשְתָנָה, מקיסרות למעצמה

סילבוס:

משינוי חברתי למעמד גלובאלי. דיאלוג או סדר עולמי חדש ?
הדרקון הסיני, שהיה "רדום" במאה השנים האחרונות, מתעורר ותופס את מקומו הטבעי בעולם הגלובאלי. הסדרה מנסה לפתוח צוהר לצמתים מרתקים בהבנת סין המשתנה בעת החדשה ובעולם גלובאלי. כלכלה עולמית, טיק-טוק, דמוקרטיה, גלובליזציה, מלחמה קרה וסדר עולמי חדש נמהלים לכור ההיתוך הסיני ויוצרים שינוי כלכלי, חברתי ודמוגרפי המטיל את צילו על העולם.

1. טוקיו, סיאול, בייג'ינג, טוקיו: הפוליטיקה מאחורי האולימפיאדות של אסיה (13.11.23).
האולימפיאדות באסיה מאז טוקיו 1964 היו לצמתים מרכזיים בשינוי שעוברת המדינה והיבשת. דמוקרטיה, הכרה וכלכלה שלובים אלו באלו בכל אחת מן האולימפיאדות הללו. פריצת הדרך היפנית, המאבק לדמוקרטיה בקוריאה, עליית סין בתעשייה העולמית והאולימפיאדה היפנית ללא קהל .
2. חברה סינית משתנה: נשים, ילדים, מהגרים ועירוניים (20.11.23)
נשים וילדים, מהגרים ועירוניים, כפריים ועניים. על השינויים בחברה הסינית המשתנה אל מול הצונמי הכלכלי השוטף את חופי המדינה. על המרוץ לחינוך והצלחה ועל התמודדות עם מיליוני הילדים ה"שקופים" והעזובים שנולדו מחוץ לחוק הילד האחד ?
3. מיעוטים בג'ינס, בין פולקלור לסיניפיקציה (27.11.23)
השינויים האדירים העוברים על החברה הסינית לא פוסחים על המיעוטים האתניים והשבטים בין מונגוליה, הרמה הטיבטית ורמת יונאן, שם אדם וחברה נאבקים על עצמאות והגדרה, ומתמודדים עם שינוי וקידמה, הון, פוליטיקה ותמורה.
4. "אדם לאדם חידה" רעיונות ההגות הסינית (4.12.23)
יסודות המחשבה במזרח. ערכי החינוך, ההרמוניה והסדר החברתי, אהבת הידע, ההשכלה וכיבוד הורים. מהו מקומו של קונפוציוס ולאו -צה בתרבויות המזרח וכיצד הם חוזרים לקדמת הבמה בסין המודרנית ?
5. סין הגלובאלית ויוזמת הדרך הכלכלית (11.12.23)
ברוכים הבאים למשחק הגלובאלי. סין מנהיגה סדר עולמי חדש. פיתוח שווקים חדשים ואזורי השפעה באפריקה, אמריקה ואסיה מציבים אותה כמשקל נגד בעולם דו-קוטבי.
6. בייג'ינג ושנחאי: קפיטליזם, מותגים, פרסומות וזיופים (18.12.23)
שתי הבירות הכלכליות של סין בין הרמוניה לכלכלה ובין קומוניזם לשוק חופשי. 700 שנה שימשה בייג'ינג כבירה ועתה נשואות עיני העם גם לקטר הכלכלי שמוביל תיעוש והגירה פנימית
המרצה: זאביק רילסקי, מומחה בינתחומי לתרבויות אסיה.
מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 11:30 עד .13:00