עַל כִּתְפֵי עֲנָקִים

24.06.2024
09:30 - 11:00
01| מו"ר חיפה

סילבוס:

אישים ואירועים שעיצבו את חיינו – מבעד למשקפיים של התרבות והספרות, השירה וההיסטוריה, והתנ"ך והתלמוד.

1.   רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו ׁׁׁׁׁׁׂׂ(20.5.2024)

ׁׁבמלאת 50 שנים למותו של דוד בן גוריון – מבט אחר על מייסד המדינה: מה למד מן התנ"ך? מה עמד לנגד עיניו כאשר כתב את מגילת העצמאות? למה כתב הגדה מיוחדת לפסח? למה שנא כלי נשק? מה באמת הוא חשב על עזה, על ירושלים ועל החרדים? מה היתה הטעות הגדולה ביותר שעשה בחייו? ומה נאמר בצוואה שלו?

2.   עוֹטָה חַג וְאֵימָה (27.5.2024)

אסון 7 באוקטובר היה כישלון עצום של המודיעין, אבל לא כולם הופתעו; הסופרים והמשוררים – הם ידעו גם ידעו; יהונתן גפן, חנוך לוין, חיים גורי, יהודה עמיחי – כולם ידעו שהרוע יבוא, כולם כתבו על הזוועות שבדרך. הם היו אנשי השלום והאחווה, אבל הם ידעו איפה הם חיים, הם ידעו למה האוייב מסוגל –  והם לא הלכו שולל. הם כתבו, הם הזהירו, הם ניבאו את האימה – אבל אז הם גם הציעו את הנחמה והתקווה.

3, 4. מלך היהודים (2 חלקים) (3.6.2024 – 10.6.2024)

150 שנים להולדתו של ביאליק: למה דווקא הוא הוכתר כמשורר הלאומי? איך הוא שינה את פני הציונות? ומה הוא היה אומר על הסכסוך הבלתי נגמר עם הערבים? וגם: למה רב עם עגנון ועם בן יהודה? על מי כתב את "הכניסיני תחת כנפך"? למה כעס על האבא של רובי ריבלין? למה אינו מחייך בתמונות? איך הכיר את אהבת חייו? ומי יורקת כל שנה על קברו? הסודות הקטנים והגדולים של הג'ינג'י הרתחן.

5. הַגָּאוֹן הָאַכְזָר (17.6.2024)

55 שנים לאחר מותו – ש"י עגנון הוא עדיין הסופר הכי חי בישראל. איך הוא ניצח במירוץ לפרס נובל? למה חטף התקף זעם בשטוקהולם? ואיזה חוק הוא דרש מהכנסת להעביר? וגם: למה הוא כתב רק בעמידה, מדוע נזף בבן גוריון, איך המציא את המדרחוב הראשון בארץ, ומה בדיוק הוא עשה כאשר שנא מישהו?

קווים לדמותו של איש קטן-גדול.

6. הַגָּאוֹן הַנִּשְׁכָּח (24.6.2024)

הוא נולד לאחת השושלות הכי מיוחסות בתולדות עם ישראל, הוא היה בן הטיפוחים של ביאליק, ובמשך עשרות שנים הוא היה הסופר הכי פופולארי בעולם היהודי. ביחד עם עגנון הוא תרם תרומה מכרעת למעבר שעשתה התרבות שלנו מן הגלות למדינת ישראל. אבל עגנון זכה בפרס נובל, ואילו הוא נמחק ונשכח מלב. זלמן שניאור הוא הסופר הטוב ביותר שאינכם מכירים.

7. צִיפּוֹר רַבַּת יוֹפִי (1.7.2024ׁ)

האם אפשר להשתחרר מכלא הזכרונות? מה היו חוקי המתמטיקה של השואה? מה הסוד של הלחם הגרמני הטוב? ומה מצב היחסים עם אלוהים? השירה אחרי אושוויץ – מנתן אלתרמן ועד ויסלבה שימבורסקה: כך ניצחו החיים את המוות, כך גברה האמנות על הזוועות, כך צמח יופי נורא-הוד מתוך המשרפות, וכך הפכו המשוררים לנביאים של התקופה המודרנית.

המרצה: שלמה טחן – עורך ספרים, עיתונאי, חוקר תרבות ומרצה.

מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 9:30 עד 11:00.