"על פי פירסומים זרים" – סיפורו של הגרעין הישראלי – יריב פלד

20.02.2023
11:00 - 13:00
01| מו"ר חיפה

"על פי פירסומים זרים" – סיפורו של הגרעין הישראלי

על פי הערכות של מומחים וארגוני מודיעין שונים ועל פי רמזים של אנשי ממשל בישראל, ישראל נמנית עם המדינות שברשותן נשק גרעיני. עם זאת, לישראל יש מדיניות גרעין שנושאת לפיד של "עמימות גרעינית". בסדרה זו אתם מוזמנים לקבל הצצה מרתקת, על כל מה שאפשר לספר על הפרויקט שנחשב כפוליסת הביטוח של מדינת ישראל.
גיוס מדעני הגרעין היהודים בסוף שנת 1945 הגיע דוד בן גוריון להחלטה, כי יש לעשות הכול כדי למנוע שואה שנייה. הוא פעל כדי לרתום את בכירי מדעני הגרעין היהודים בעולם לפרויקט, אותו החל לקדם עוד בעיצומה של מלחמת העצמאות.

הקשר הצרפתי
בצל תחושה של חרדה קיומית ומתוך רצון להרתיע את מדינות ערב, החל השלב המעשי של הפרויקט: פיתוח הידע התאורטי המלא לפיתוח הפצצה והקמת הקריה למחקר גרעיני בנגב, בסיוע צרפתי.

מדיניות "העמימות הגרעינית"
חשיפת הפעילות הגרעינית בישראל לפיתוח פצצת אטום גרמה למתיחות ביחסי ישראל ארה"ב, עד לגיבושן של "הבנות היסטוריות", לפיהן ישראל תאמץ מדיניות של "עמימות גרעינית".

הפולמוס הגדול ומלחמת יום הכיפורים
החל משנות ה-70 עלתה שאלת החימוש הגרעיני והשפעתו האפשרית על תפישת הביטחון. היו שתי אסכולות בשאלת החימוש הגרעיני: אסכולת אלון- לא למאזן אימה! ואסכולת דיין- לא למרוץ קונבנציונלי! מלחמת יום כיפור הציפה את השאלה האם בעיצומה אכן התחוללה פרשה גרעינית?

דוקטרינת בגין
עשור זה עמד בצל החלטתו של ראש ממשלת ישראל, מנחם בגין בשנת 1981 ,לתקוף את הכור הגרעיני בעיראק. תקיפה זו הולידה את "דוקטרינת בגין", לפיה ישראל לא תאפשר לשום מדינה במזרח התיכוןלהחזיק בנשק גרעיני.

הצוללות ויכולת "המכה השנייה"
רעיון "המכה השנייה" עלה בזמן המלחמה הקרה, כאשר לראשונה נפתחה אפשרות מעשית להשמדת מדינה שלמה בבת אחת. דוגמא לאיום ב"מכה שנייה" הוא חימוש צוללות בטילים גרעיניים. האם הצוללות אותן רכשה ישראל מגרמניה, אמורות לשמש כמרכיב הרתעה נוסף אל מול איראן המאיימת להשמיד את מדינת ישראל?

שנות ה-2000 : הכול על תכנית הגרעין האיראנית
בשני העשורים האחרונים גברה הערכה בעולם שאיראן שואפת לייצר נשק גרעיני. מהם המניעים לפיתוח תכנית הגרעין האיראנית? ומה תהיה השפעתו של הסכם הגרעין המתגבש בין איראן למעצמות על ישראל?

המרצה: יריב פלד – חוקר מומחה לענייני צבא, ביטחון ואסטרטגיה – התכנית ללימודי ביטחון, ביה“ס לממשל באונ' ת"א.
מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 11:30 עד 13:00.