קרימינולוגיה – הצד האפל של החיים – ד"ר אבי זלבה

09.01.2023
09:30 - 11:00
01| מו"ר חיפה

קרימינולוגיה – הצד האפל של החיים (6 הרצאות)

1 .עבריינים ואנחנו-היכן עובר הגבול, אם בכלל?
אנו נוטים לחשוב על עבריינים כ-"הם ואנחנו ". הם הרעים ואנחנו הטובים. בהרצאה, המבוססת על אירועי אמת בארץ ובעולם, אראה את הבעייתיות בתפיסה הזו. היכולת שלנו לזהות ולאתר עבריין היא קטנה. רוב בני האדם נמצאים על רצף של הפרעות אישיות, פרה-פליליות וגוונים שונים של התנהגות פלילית.

2 .בתי הסוהר, לא מה שחשבתם
כעשרה מיליון בני אדם (מספר לא מאומת בשל חוסר מידע ממדינות רבות) שוהים בבתי הכלא בעולם.
חלקם הקטן הוא ברמת מלון ארבעה כוכבים וחלקם הגדול הוא ברמה שאינה ראויה לבני אדם. הדינמיקה בבתי הכלא שונה, מסוכנת ומרובת לחצים. במהלך ההרצאה אציג את הקורה בבתי הסוהר בעולם ובארץ המבוסס על מחקרים, ראיונות וסיוריי בבתי סוהר בעולם ובארץ.

3 .הנערה שפתחה את השער לגיהנום
בשנים האחרונות מתרבים אירועי רצח רב קורבנות. זו תופעה הנפוצה, בעיקר אך לא רק, בארצות הברית. בתאריך 1979/01/29 נערה בת 16 בשם ברנדה לי ספנסר ירתה לעבר בית ספר בסן דייגו. היא לא הייתה הראשונה בהיסטוריה, אך השפעת מעשיה ניכרים עד היום. מי היא הייתה? עד כמה היא השפיעה על רצח מרובה קורבנות? על כך נדון בהרצאה.

4 .הילדה שאף אחד לא רצה
בחודש מאי 2008 נרצחה רוז פיזם, ילדה בעלת צרכים מיוחדים. רק בחודש ספטמבר 2008 התגלתה גופתה בתוך תיק ספורט אדום בירקון. באופן מקרי לחלוטין הייתי בתחנת נתניה בעת שרוני רון ומארי פיזם נחקרו לראשונה. הפרשה היא מהקשות שקרו במדינה, המשלבת בתוכה סוגיות מתחום הפסיכיאטריה ("שיגעון בשניים" ו"היבריסטופליה"), אי בהירות מי מהשניים רצח את רוז, היכן היא נרצחה ובעיקר איזו גירסה היא הנכונה.

5 .הרצחת וגם ירשת?
בחודש פברואר, בשבת אחר חצות, בהיותי מפקד תורן במשטרת ירושלים הרג )רצח( נער בן 14 וחצי את הוריו ושתי אחיותיו. עד היום, תחת חיסיון מלא מבית המשפט, אסור למסור כל פרט מזהה על מבצע המעשה. מה קרה באותו לילה נוראי? מה קורה עם הנער כיום? על שאלות אלו ואחרות אנסה לענות תחת מגבלות צו איסור פרסום, חומר גלוי שהתפרסם והשערות שלי מבוססות ידע קרימינולוגי.

6 .רוצחים סדרתיים- רוע על גבול האנושיות
אנו יודעים על כ-000,10 רוצחים סדרתיים מאז תחילת ההיסטוריה. כמו בכל סטטיסטיקת פשעים אין לנו מידע מדויק. במהלך ההרצאה אציג תזה המסבירה ומתארת את התהוות שלבי הפעילות של רוצחים סדרתיים תוך מתן דוגמאות מהעולם ומהארץ. אתייחס, בעיקר, לרוצחים הפועלים מתוך דחפים של שליטה וסקס. על התחום הזה כתבתי ספר והשנה אפרסם ספר על רוצחות סדרתיות.

המרצה: ד"ר אבי זלבה, סגן ניצב בדימוס במשטרה וסגן בצה"ל. חוקר ומרצה בעולם ובארץ.
מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 9:30 עד 11:00.