רכבת טרנס-סובייטית – נינו אבסדזה

09.12.2024
11:30 - 13:00
01| מו"ר חיפה

רכבת טרנס-סובייטית (התחנה הבאה קייב)

ערים ברוסיה – זו פוליטיקה. מסע מרתק לאורך הזמן ולרוחב ההיסטוריה, הפילוסופיה והתרבות של הערים הגדולות שבמרחב הפוסט־סובייטי. איזו מנטליות ואמביציות מסתתרות מאחורי החומות, בניינים, גשרים, פסלים ומוזיאונים של האימפריה הרוסית? אילו "פירמידות" נותרו מברית המועצות ואיזו פצצות מתקתקות גיאופוליטיות התגלו אחרי נפילתה של המדינה הגדולה בעולם? הרצאות קונצפט של נינו אבסדזה.

  1. חומה ומחדל (קייב) (11.11.24)

פרדוקס, אבל דווקא בקייב קמה הממלכה הרוסית הראשונה בהיסטוריה ודווקא שם מוכרים היום נייר טואלט עם התמונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. תרבות, אדריכלות והפילוסופיה של אחת הערים הסלאביות העתיקות בעולם.

  1. רומא השלישית (מוסקבה) (18.11.24)

מדוע למוסקבה קוראים עיר של שבעת הגבעות ונמל של חמישה ימים ומאין בעיר הלבנה הכיכר האדומה? מה רואים מהקרמלין שלא רואים מהבית הלבן ואיך אוקראינה הפכה לזירת הקרב בין רוסיה לאמריקה?

  1. פרש הברונזה (סנט פטרסבורג) (25.11.24)

כאן נולדו הבלט הקלאסי והצי הרוסי, אדריכלות מיוחדת וספרות עשירה. אבל כל זה רק דקורציה למה שנוצר כאן באמת: בסנט פטרסבורג, עירם של פטר הגדול וולדימיר פוטין, נולדו האימפריה הרוסית, ברית המועצות, רוסיה החדשה במאה ה־21 והקונספט האימפריאליסטי של מעצמת על.

  1. פנינת הים השחור (חצי האי קרים) (2.12.24)

מאין בא הביטוי "כפרי פוטיומקין" ומה באמת בנה המאהב של יקטרינה הגדולה באתר הנופש בחוף הים השחור? מדוע ועידת יאלטה נחשבת לניצחון הגדול של סטלין על מדינות המערב ולמה מוסקבה לא מוכנה לוותר על חצי האי קרים?

  1. שירת השושנים (טביליסי, קוטאיסי) (9.12.24)

בין הרי הקווקז לים השחור שוכנת מעצמת תרבות ואומנות שהפכה לספינת הדגל של הדמוקרטיזציה וגם לנייר לקמוס של התהליכים ההיסטוריים במרחב הפוסט־סובייטי. מדוע לשולחן הגיאורגי קוראים אקדמיה וגם לטביליסי וגם לקוטאיסי – "עיר השושנים"?

  1. רכבת טרנס־סיבירית (יקטרינבורג, אגם בייקל) (18.12.24)

המסלול והאזור המסתוריים של העולם: מפגש של שתי יבשות, תרבויות וציוויליזציות. "איש אינו יודע איפה זה מתחיל והיכן מסתיים" – מקום של אין סוף חידות היסטוריות ודרמות אנושיות, 10 מיליון ק"מ רבועים של טבע בראשית, של קרח, יהלומים, נפט, זהב והימה העתיקה בתבל.

המרצה: נינו אבסדזה – מומחית ופרשנית בערוץ 12 לענייני רוסיה, ח"כית לשעבר.

מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 11:30 עד 13:00.