הרקע לצמיחתה, עלייתה ודרכי פעולתה של גרמניה הנאצית
סילבוס:
"כשאני שומע את המילה תרבות אני שולח ידי לאקדח"
הסיבות והנסיבות בהן עלה היטלר לשלטון, על רקע ההיבטים הפוליטיים של התקופה באירופה כולה.
נבחן את עיקרי האידיאולוגיה הנאצית ואת האמצעים בהם הועברה האידיאולוגיה להמונים.
נפגוש את חיי היומיום בגרמניה הנאצית בדגש על סיפורו של האדם היחיד בתוך המערכת. נעסוק בתעמולה ככלי וכערך, בתהליכי החקיקה, במערכת המשפט, התרבות, החינוך והטרור.
ההרצאות משלבות את הפן המחקרי, הסיפור האישי וקטעי סרטים.
1 .הפינות האפלות של העולם המודרני: אירופה בין שתי מלחמות עולם
נפגוש בתהליכים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים שעברו על אירופה ממחצית המאה ה 21 , דרך מלחמת העולם הראשונה, חוזה ורסאי, ועד לכינונה של רפובליקת ווימאר. נעמוד על תחלואי הרפובליקה הצעירה שהובילו לעליית הימין הקיצוני בגרמניה.
2 .כך הפך החופש המעוגן בחוקה לנשק ולסיסמת הדגל של כל אויביה וטפיליה של גרמניה:
עליית המפלגה הנאצית לשלטון.
ראשית דרכו של היטלר לשלטון משנת 1921 ועד 1933 ,כיצד כבש את הפוליטיקה הגרמנית, מי היו האנשים שהתייצבו לצידו בדרכו להנהגת גרמניה, הקמת הס.א. והס.ס. כמנגנוני כוח שעזרו לו בדרכו הפוליטית, השימוש בתעמולה והמשבר הכלכלי הגדול שהכריע בין היתר את תוצאות הבחירות של ינואר 1933.
3 .עם אחד, רייך אחד, פיהרר אחד: עיקרי האידיאולוגיה הנאצית.
המפגש יעסוק בעיקרי האידיאולוגיה הנאצית, נקודות ההשקה בין האידיאולוגיה להיסטוריה הגרמנית הקדומה ולתרבות הפרוסית, האמצעים בהם השלטון חיבר את ההמון לרעיונות אלו ומערכת היחסים בין ההמון למנהיגיו.
נבחן את השאלה: האם הרעיונות הנאצים היו בגדר מהפכה בחברה הגרמנית, או שמא הייתה זו חזרה לריטואליים מוכרים לאחר המשבר הגדול של רפובליקת ווימאר?
4 .גרמניה מוכרחה להיות מעצמה עולמית, אחרת לא תהיה גרמניה כלל: מרחב המחיה הגרמני.
האידיאולוגיה הנאצית לא הכתיבה רק את חיי היומיום כלפי פנים, אלא גם את מדיניות החוץ. נעסוק ב'מרחב המחיה' הגרמני, בפרשת הילדים הפולנים ובמקומה של המלחמה, כחלק מהרציונל. מה היו ההבדלים הרעיוניים ביחס לעמי מערב אירופה לעמי מזרח אירופה וכיצד משתלב מבצע אוטונזיה במכלול הרעיונות.
5 .זה ששולט בנוער, מרוויח את העתיד: מערכת החינוך בגרמניה הנאצית
נכיר את טקסטים השונים מתוך ספרי הלימוד במערכת החינוך, מגיל הגן ועד לסיום בית הספר. דרך הטקסטים המצמררים, נוכל לראות מהו המוצר המוגמר אליו שאפה גרמניה הנאצית להגיע דרך מערכת החינוך, באילו אמצעים גייסה את הנוער למען הפיהרר, תוך בחינת המערכת הלימודית גם בתנועת הנוער ההיטלראית. נבדוק את תגובת ההורים ומה קרה לאותם הילדים שנחשפו לתעמולה בכל העוצמה והאמצעים מיד לאחר המלחמה.
6 .כי הם רק בהיטלר בחרו : חיי היומיום בגרמניה הנאצית.
כיצד נראו חיי היומיום מנקודת מבטו של היחיד. האם האדם הפשוט הונע מאמונה באידיאולוגיה, מהערצת הפיהרר, מטובות ההנאה ואולי שכרון הכוח… מה תרמה החקיקה המסודרת לנקודת מבטו. כיצד הגיב להתרחשויות הרדיקליות ששינו את אקלים החיים שסביבו.
7 .היהודי הוא התגלמותו החיה של השטן כסמל הרוע: החקיקה האנטי יהודית בגרמניה הנאצית.
תגובתה של יהדות גרמניה לאירועים האנטישמיים.
עם עלותו של היטלר לשלטון החל תהליך חקיקה אנטי יהודית מסודר, במטרה לבודד את היהודים מהחברה הכללית, לנשל אותם מרכושם ולהביא לגירושם במטרה להפוך את גרמניה ל-"נקייה מיהודים".
כיצד השפיעה מדיניות זו על הגרמנים והיהודים כאחד. ממה ניזונה האנטישמיות בגרמניה והאם היו לה מאפיינים ייחודיים ביחס לאנטישמיות האירופאית בכלל. באיזה אופן באה האנטישמיות לידי ביטוי בתעמולה, בספרות וברחוב הגרמני. נעמוד בין היתר על תגובת העולם החופשי לתהליכים אלה.
המרצה: עידית פרי – בוגרת אוניברסיטת חיפה, מרצה על ההיבטים השונים של תקופת השואה ומדריכה
סיורים לימודיים הקשורים בעולם היהודי בתפארתו ובשברו.
מקום וזמן: אולם ההרצאות הגדול של בית העובד, בהתאם ללוח הזמנים דלעיל, 9:30 עד 11:00.